Amikor életem első számítógépével találkoztam egyből megfogott és lenyűgözött. Egy régi Commodore gép volt. Talán óvodás lehettem vagy elsős általánosban. Otthon én is sokat sírtam apámnak, hogy legyen saját számítógépünk, míg következő karácsonyra egy ZX81-es gépet kaptam. Mennyire örültem neki! Persze nem volt hozzá semmilyen háttértár, így mindig magam pötyögtem be BASIC programjaim, elsőnek csak másoltam a könyvéből, amit adtak hozzá, később sajátokat próbálgattam írni. Úgy éreztem a számítógép végre egy olyan gép, ami bármit meg tud csinálni, csak el kell neki magyarázni. Én meg imádtam magyarázni neki. Persze elég korlátozott volt a gép lehetősége, hamar mentem vissza apámhoz, hogy jobb gép kellene. Unokatesómnak volt Commodore 64-ese, olyanra vágytam, de végül teljesen mást sikerült szerezni: egy 286-os 1 MB RAM os 20 MB MFM HDD-s gépet.
Mekkora kincs volt az akkoriban. Ekkor voltam 8 éves. Teljesen új világ nyílt ki előttem. Megismerkedtem az operációs rendszer fogalmával és tönkretevésével is :) Majd Turbo Pascal-ban kezdtem programozni, abban írtam első DOS-os programjaim. Ehhez kaptam segítséget felnőttektől, akiknek ez a szakmájuk volt – örök hála nekik. Egy kis x86-os assembly is előkerült érdekességképpen. Viszont nagy hiányérzetem volt, valami kellett volna még, de még nem tudtam mi. Ezt az űrt az első Windows töltötte ki. A Windows 3.0 verziója lenyűgözött, végre grafikus felhasználói felület! Egyből tudtam, hogy nekem Windows alá kell programokat írnom.
Onnantól semmi más nem érdekelt, kerestem a megfelelő fejlesztő rendszert, ami meg is lett később: Borland C++. Hihetetlen érzés volt, hogy első saját windows-os ablakom megjelent saját kódom által. Új világ nyílt meg ismét számomra és innentől csak ezzel foglalkoztam hosszú évekig. Nagyon tetszett, hogy könnyen lehetett szabványos felületet alkotni, így 10 évesen már hasznos utility programokat írtam. Volt egy plusz motivációm, ami meghatározó volt. Mindig valami gyakorlatias, hasznos dolgot szerettem volna alkotni. Akkortájt gyerekként ez nem volt más, mint menő X-Wing majd TIE Fighter játékokhoz saját küldetés-szerkesztő alkotása. Hisz kedvenc játékaimban gyorsan elfogytak a küldetések és egyből felmerült, hogyan tudnék sajátokat készíteni. Így a bináris küldetés-leíró fájlok elemzésével kezdődött a reverse engineering pályafutásom is és első igazán nagy saját Windowsos programom egy ilyen küldetés-szerkesztő volt.
Internetről ebben az időben még szó se volt, minden információt az Alaplap nevű újságból merítettem és a floppy lemez mellékletéről szereztem a programokat. Később 14 éves korom körül az első modemes internet elérhetővé vált, így a TCP/IP programozás lett a következő nagy területem.
A programozásban az a jó és csak akkor jó, ha mindig van valami felfedezni való vágyad. Ha benned van az új megismerése utáni vágy, a kiváncsiság. Ezt nem lehet úgy csinálni, hogy csak munka, mert hamar ki lehet így égni, de ha vonz mindig az újdonság, a felfedezés örömre, a tudás megszerzésének élvezete, akkor ez az életed része lesz, ami soha nem munka.
Majzik Mátyás története
2015. November 22.